Bár első pillantásra ártalmatlannak tűnik, a rollerezés valójában komoly veszélyeket is rejthet. Fontos, hogy a fiatalok tisztában legyenek ezekkel a kockázatokkal, ezért érdemes néhány alapvető tudnivalót átadni nekik a biztonságos rollerezésről.

Az időbe telik, amíg egy gyermek biztonsággal elsajátítja a lábbal hajtós kismotor vagy a bicikli használatát, de az elektromos roller esetében elegendő csak felpattanni, és máris száguldozhat. Ez a gyors, praktikus és környezetbarát közlekedési eszköz azonban számos rejtett veszélyt hordoz magában, különösen, ha valaki nem tartja be az alapvető szabályokat. És ez nem csupán a fiatalokra, hanem a felnőttekre is érvényes.
A Bethesda Gyermekkórházba naponta öt-hat gyermek érkezik, akik súlyos sérüléseket szenvedtek el elektromos rollerezés közben. Nemrégiben egy tizenhét éves lány történetével hívták fel a figyelmet a problémára; ő egy teljesen sima és egyenes úton bukott fel, mivel a roller kereke váratlanul kifordult. Az esés következtében megsérült a válla, a könyöke és a térde, ráadásul a kormány beleállt a hasába, ami súlyos zúzódást okozott a veséjén, és a lépe is leszakadt. Az eset rávilágít arra, hogy a rollerezés nem mentes a veszélyektől, és fontos, hogy a fiatalok tudatában legyenek a kockázatoknak.
A Sebészek a Gyermekekért Alapítvány beszámolója szerint kevesebb mint egy hónap alatt tizennyolc gyerek került be a Heim Pál Országos Gyermekgyógyászati Intézetbe, miután elektromos rollerrel balesetet szenvedett. A sérülések között több súlyos is akadt; agyrázkódás, kulcscsont-, alkar- és kéztörések, hasfali zúzódások. A sérültek jellemzően tíz és tizenhét év közöttiek, a legtöbben védőfelszerelés nélkül közlekedtek, járdán vagy forgalmas úttesten, és sokan nem emlékeztek a balesetre, mert fejsérülést szenvedtek.
Az egyik legjelentősebb biztonsági kockázatot a kis méretű kerekek képviselik, mivel ezek sokkal könnyebben beleakadhatnak az út egyenetlenségeibe, repedésekbe, macskakövek réseibe és járdaszegélyekbe. Még egy apró kövecske vagy egy kis gödör is elegendő lehet ahhoz, hogy az eszköz kibillenjen, ezzel a vezető elveszítheti az egyensúlyát. Ráadásul a keskeny kormányzás tovább bonyolítja a stabil irányítást, mivel nem biztosít elegendő kontrollt, különösen nagyobb sebességnél vagy kanyarodás során.
A legtöbb roller rendkívül lendületesen gyorsul: egyetlen gombnyomással akár 25-30 km/órás sebességet is elérhetünk, ami igazán lenyűgöző.
és közben a fékrendszer gyakran egyszerűbb, kevésbé hatékony, mint a kerékpárokon megszokott.
Magyarországon is számos nagyvárosban, nyaralóhelyen lehet elektromos rollert bérelni, ami vonzó lehetőség éjszaka, egy buli vagy rendezvény után, amikor már nem járnak a buszok.
Ebben az időszakban az alkohol hatása, a kedvezőtlen látási körülmények és a tapasztalat hiánya különösen fokozza a gyorshajtás kockázatait. E témával kapcsolatosan nemrégiben a Nők Lapja Egészség is részletesen foglalkozott, ahol prof. dr. Németh Zsolt, az Arc-Állcsont-Szájsebészeti és Fogászati Klinikát vezető szakember, számos lényeges szempontot emelt ki.
- A statisztikákból jól látszik, hogy az e-rolleresek a legtöbbször maguktól esnek el vagy mennek lámpaoszlopnak, járdaszegélynek, esetleg házfalnak, nem pedig autóbaleset miatt sérülnek. Koponyasérülésekkel, végtagsérülésekkel az érintettek jellemzően sürgősségire, traumatológiára vagy idegsebészetre kerülnek, míg azokat, akiknél "csak" az arc, az állcsont, az orr vagy a szemüreg törik, a mi klinikánkon vagy a hozzánk hasonló intézményekben látják el.
Vannak, akik a balesetet megússzák egy kis zúzódással, felreped az ajkuk vagy eltörik az orruk, kificamodik vagy letörik a foguk, de a többség nagyot esik, és komoly sérülést szerez.
Ráadásul a alkoholfogyasztás következtében a reflexek jelentősen lelassulnak, így az érintettek nem képesek megfelelően védeni magukat az esésekkor. Klinikánkra havonta átlagosan hat-hét ilyen sérült érkezik, akiknek gyakran szükségük van műtéti beavatkozásra. Célunk, hogy helyreállítsuk az arcuk szimmetriáját és harmonikus megjelenését, valamint biztosítsuk a rágóképességüket és az arc- és állcsontok folytonosságát.
A sérült csontokban rejlő idegek felszabadítása is elengedhetetlen.
mert miattuk ajak- és arczsibbadás jelentkezhet. Az érintettek ellátásába időnként a szemészeti klinikát is be kell vonni, a szemészeti vizsgálat ugyanis mindig kötelező, ha a szemüreg csontjait sérülés éri.
A rollereladások globális növekedése mellett a balesetek száma is drámaian emelkedett, ami számos európai országban szigorú előírások bevezetését eredményezte a kisebb elektromos járművek használatára. Például Finnországban a tizenöt éven aluliak számára tilos a rollervezetés; ezen kívül a kis járművekre ugyanaz a véralkoholszint-határ (0,5 g/l) vonatkozik, mint az autók esetében. Ráadásul a maximális sebességet is korlátozták, amely 25 km/órára van beállítva.
Barcelonában a rolleres közlekedés szigorú szabályokhoz kötött: minden rollerrel közlekedőnek kötelező viselnie sisakot, és a járdákon való közlekedés is szigorúan tilos. Szlovéniában pedig a biztonság érdekében tilos telefonálni vagy fülhallgatót használni a roller vezetése közben. Svédországban a helyzet még szigorúbb: az olyan rollerek, amelyek sebessége meghaladja a 20 km/órát, vagy teljesítményük a 250 wattot túllépi, kötelező felelősségbiztosítást, regisztrációt és érvényes jogosítványt igényelnek.
Bár Magyarországon egyelőre nincs érvényes KRESZ-szabályozás kifejezetten az elektromos rollerekre vonatkozóan, mindannyiunk testi épsége érdekében nagyon fontos néhány szabályt betartani.