A magyar Auchan hadüzenetet intézett minden versenytársához, és bejelentette, hogy átveszi a Tesco pozícióját.

Az utóbbi évek ranglistáján hatodik és kilencedik helyen tanyázó Auchan ambiciózus tervekkel vág neki a következő időszaknak. Célja, hogy megduplázza piaci részesedését, és a harmadik helyet csípje el a versenytársak között. Jelenleg a Tesco vezeti a sort, 2022-es 912 milliárd forintos forgalmának köszönhetően, míg az Auchan tavaly körülbelül 530 milliárd forintot realizált. A növekedés érdekében az Auchan új boltok megnyitásával kívánja erősíteni pozícióját a piacon.
Új stratégiával és komoly növekedéssel készül a következő évekre a magyarországi Auchan. Erről beszélt a Portfolio.hu-nak Vincze Géza, a társaság vezetője. A váltásra részben a diszkontok térnyerése miatt van szükség.
A számok egyértelműen tükrözik a diszkontláncok folyamatos térnyerését. 2021-ben 33%-os piaci részesedéssel zárták az évet, tavaly viszont már 41%-ra növelték ezt az arányt Magyarországon. Számos párhuzamos folyamat zajlik, amelyek elősegítik ezt a tendenciát. Egyrészt a beszerzés lokalizációja miatt a boltok közelebb kerültek a vásárlókhoz, és számos új egység is megnyílt. Ez kihívást jelent az Auchan számára, hiszen bár versenyképes árakat, széles termékválasztékot és magas minőséget kínálunk, fizikailag gyakran távolabb vagyunk a fogyasztóktól. Stratégiánk egyik központi eleme, hogy ezen a helyzeten változtassunk. A diszkontok esetében még jelentős növekedési lehetőségek rejlenek, hiszen ha a németországi lefedettséget alapul vesszük, akár meg is duplázódhat a diszkontüzletek száma Magyarországon.
„Tedd különlegessé a szövegedet!” – javasolta Vincze Géza.
A magyar Auchan ambiciózus tervet tűzött ki maga elé: céljuk, hogy a közeljövőben a harmadik helyre lépjenek elő a magyar piacon, és ezzel megduplázzák piaci részesedésüket. Vincze Géza, a cég vezetője hangsúlyozta, hogy ennek érdekében új üzletek megnyitása mellett a meglévő hipermarketek élményeit is fel kell javítaniuk. A vállalat nem csupán a diszkontláncok stratégiáihoz kíván igazodni, hanem saját erősségeire épít. Ilyen erősség például a rendkívül széles termékválasztékuk: közel 50 ezer termékkel dolgoznak, míg a diszkontok csupán 4-5 ezer termékkel rendelkeznek. Vincze Géza szerint mindez a vásárlók számára kedvező árakkal és kiemelkedő minőséggel párosul.
Az interjúban csak a boltláncok ranglistáján való előretörésről beszél a cégvezető, ezért érdemes megnézni, hogy az elmúlt években a magyar Auchan hogyan szerepelt. A Trade Magazin közel két évtizede minden évben elkészíti a legnagyobb boltláncokat rangsoroló listát, a tavalyi összeállításban a lánc a nyolcadik helyen állt a közel 530 milliárd forintos bruttó árbevételével. Közvetlenül előtt végzett a hetedik helyen a Penny majdnem 100 milliárddal nagyobb, közel 628 milliárdos összeggel.
Az Auchan mögött a Reál tavalyi teljesítménye 466 milliárd forint volt. A lista élén évek óta a Lidl áll, amely 2024-ben már 1611 milliárdos forgalmat tudhat magáénak. Ezt követi a Spar és a Tesco, amelyek 1112, illetve 912 milliárd forintos bevételt generáltak. Ahhoz, hogy az Auchan a harmadik helyet megszerezze, jelentős növekedésre lenne szüksége, hiszen 2024 előtt, 2019 és 2023 között csupán a hatodik és kilencedik pozíciót foglalta el. Érdekes megjegyezni, hogy az Auchan a legkevesebb bolt számával érte el ezeket az eredményeket, a rangsorban ő rendelkezik a legkisebb üzlethálózattal. Tavaly mindössze 26 egység hozta össze a közel 530 milliárd forintos forgalmat, míg a többi, külföldi kézben lévő lánc több száz boltja jelentős előnyben van. A magyar cégek, mint a Coop, Reál és CBA, pedig több ezer üzletet üzemeltetnek, ami tovább fokozza a versenyt a piacon.
Vincze Géza beszélt arról is, hogy ma már nem kell akkora eladótér, mint amelyek a mostani Auchan-áruházakat jellemzik.
Közölte: Valóban észlelhető, hogy a 18 ezer négyzetméteres eladótér túlszárnyalja a vásárlói igényeket. Jelenleg nem létezik olyan helyszín a városok központjában, ahol egy ilyen hatalmas boltot el tudnánk helyezni. Viszont a kisebb formátumú üzleteknek van jövőjük. Erre kiváló példa a márciusban megnyílt AuchanGO, amely egy teljesen automatizált, mindössze 18 négyzetméteres bolt. Ugyanakkor a dunakeszi áruházunk is továbbra is sikeresen működik a maga 18 ezer négyzetméteres területével, de a két koncepció között még számtalan lehetőség rejlik.
A hipermarketekkel, szupermarketekkel rendelkező láncokat gyakran kritizálják azért, mert a diszkontokkal szemben a szélesebb termékválasztékuk miatt kevésbé hatékonyak. Erre a felvetésre Vincze Géza azt mondta, hogy a hatékonyság valóban a diszkontok fegyvere, ám kérdés, hogy ezen a téren kell-e velük versenyezni. A cégvezető szerint abban gondolkodnak, hogy személyre vagy lokációra tudják szabni majd a választékot, hiszen a szezonális termékekkel akár 80 ezer darabos termékvertikumból ezt meg tudják tenni.
A stratégiai célok megvalósítása érdekében az elmúlt négy hónapban egy átfogó, hét évre szóló tervet dolgoztak ki. A márka újrapozicionálása és a boltnyitások előkészítése után a vállalat célja, hogy a legnagyobb három kiskereskedő közé emelkedjen Magyarországon, miközben piaci részesedését megduplázza. Ehhez különböző üzletformátumokat vezetnek be, és olyan területeken terjeszkednek, ahol eddig nem voltak jelen.
A francia anyavállalatnak van tapasztalata az eladó nélküli konténerboltok működtetése terén. Kínában például több százas nagyságrendben vannak ilyen üzletek. Emellett a francia anyacégnek már régóta van kisbolthálózata is, amelynek tagjai több mint egy évtizeddel ezelőtt indultak "A2Pas" (magyarul két lépésre) néven, majd átkeresztelték őket "My Auchan"-ra. Kicsi, 150-800 négyzetméteres alapterületű üzletekről van szó.
A kérdésre, hogy milyen konkrét lépések révén növelnék a piaci részesedésüket, árbevételüket Vincze Géza azt mondta: biztos, hogy a hipermarketekkel is tudnak piacot szerezni versenytársaktól, mert szerinte van olyan vevőréteg, amely nagyobb választékot igényel kedvező áron és jó minőségben.. Nem célja az Auchannak bárkit rávenni arra, hogy hetente háromszor kimenjen a hipermarketekbe vásárolni. Ugyanakkor azt szeretnék elérni, hogy a vásárlók ne csak a főszezonokban, például karácsonykor, húsvétkor keressék fel ezeket az áruházakat. Szintén konkrét lépésként említette az úgynevezett frissáru-kínálat megújítását, ennek keretében például a pékáruk mellett a zöldségek és gyümölcsök lesznek a fókuszban.
Összességében a lánc ambiciózus tervei között szerepel, hogy a következő évek során határozott lépéseket tegyen annak érdekében, hogy árbevétel szempontjából a Spar, a Tesco és a Coop közvetlen közelébe kerüljön.