Megváltozott a balesetek statisztikája: a gyorshajtás már nem a leggyakoribb tényező, ami a balesetekhez vezet.


A figyelmetlenség kockázatai sokkal súlyosabbak lehetnek, mint a gyorshajtás. A statisztikák ezt egyértelműen alátámasztják.

2024-ben a közlekedési balesetek következtében 489 ember hunyt el Magyarországon, ami némiképp meghaladja a pandémia első évének (460 fő) áldozati számát, de még mindig jelentősen elmarad a 2019-es, covid előtti év 602 halálos áldozatától. Tavaly összesen 19 884 balesetet jegyeztek fel, ami a második legrosszabb adat az utóbbi öt évben – írja a Vezess.hu. A helyzet aggasztó, különösen, mert az Európai Unióban a halálos balesetek száma 3 százalékkal csökkent. Magyarország teljesítménye viszont az EU átlagához képest gyengébb, hiszen 52 halálos áldozat jut egymillió lakosra, így az uniós rangsorban a 20. helyre került, amit három hellyel hátrább találunk az előző évhez képest.

A súlyos sérülések száma továbbra is aggasztóan magas: tavaly 4650 ember szenvedett el olyan sérüléseket, amelyek gyógyulása nyolc napon túl tartott. Ez különösen agyrém, figyelembe véve, hogy az autók technikai fejlesztései, mint a biztonsági rendszerek és légzsákok elterjedése, javították a járművek védelmét. Mégis, úgy tűnik, mindezek az újítások nem elegendőek a balesetek számának csökkentésére. A statisztikák világosan mutatják, hogy a balesetek túlnyomó többségét férfiak okozzák: 2024-ben csaknem háromszor annyi férfi volt felelős a balesetekért, mint nő (10 260 vs. 3635).

A közlekedési balesetek okainak rangsora jelentős átalakuláson ment keresztül: míg évtizedeken át a gyorshajtás állt az élen, 2024-re az elsőbbségadás elmulasztása került a középpontba, mint a leggyakoribb baleseti tényező. Az elsőbbségi jog meg nem adása miatt bekövetkezett balesetek aránya öt százalékkal magasabb, mint a gyorshajtás által okozott eseteké.

Related posts