Fedezd fel a régi kütyük rejtett értékét: ezek a használaton kívüli eszközök számos magyar otthonban megtalálhatóak, és meglepően magas bevételt hozhatnak számodra!


Ez a mérgező tárgy rengeteg magyar lakásban is ott van - Nagyon káros az egészségre

Riasztó mértékeket ölt a magyar háztartásokban felhalmozott, használaton kívüli elektronikai berendezések mennyisége – ez derült ki a MediaMarkt megbízásából készült legújabb, országos szintű reprezentatív kutatás alapján.

Míg a mobiltelefonokat jellemzően csak 4-5 évente (vagy még ritkábban) cseréljük le (68%), a megunt, lecserélt, de még működőképes készülékek több mint fele (54%) egyszerűen egy fiók mélyére kerül. Pedig óriási, kiaknázatlan potenciál rejlik bennük: a megkérdezettek közel kétharmada (62%) hallott már a készülékbeszámítás lehetőségéről, de még sosem próbálta, miközben egyre nyitottabbak vagyunk a felújított termékek vásárlására is.

De mi történik azokkal a készülékekkel, amelyeket lecserélünk, mert újra vágyunk, vagy mert már nem felelnek meg az elvárásainknak, de még működőképes állapotban vannak? Egy friss felmérés alapján a válaszadók jelentős része (54%) úgy dönt, hogy "majd jól jön még valamire" alapon elteszi őket, így azok fiókok vagy szekrények mélyén végzik. Miközben egyre többen keresnek tudatosabb megoldásokat - 18% már a régi készülékét beszámítja elektronikai boltban, 19% online piactereken értékesíti, 26% pedig elajándékozza -, sajnos még mindig létezik egy kisebb csoport (6%), aki egyszerűen a kommunális hulladék közé dobja ezeket, ezzel pedig komoly terhet ró a környezetünkre.

A mobiltelefonok használati szokásai különösen figyelemre méltóak: csupán 2% vált évente új készülékre, míg a többség, 68%, akár 4-5 éven keresztül, vagy még hosszabb ideig is ragaszkodik a meglévő telefonjához. Ez a jelenség egyrészt a tudatos fogyasztás pozitív példája, másrészt viszont arra is rávilágít, hogy számos, még potenciálisan értékes eszköz marad parlagon, anélkül, hogy újra belépne a gazdasági körforgásba.

A kutatás egyik legfontosabb tanulsága, hogy bár a magyarok jelentős része (54%) még mindig őrizgeti a használaton kívüli eszközeit, nagy a nyitottság a változásra. A készülékbeszámítás lehetőségéről a megkérdezettek 62%-a hallott már, de még sosem élt vele - ez hatalmas kiaknázatlan lehetőséget jelent. Legszívesebben mobiltelefont (56%), háztartási gépeket (49%), tévét vagy audió eszközt (47%), illetve laptopot (42%) vinnének be ilyen módon az üzletekbe.

A beszámítás vonzerejét jelzi, hogy a válaszadók 41%-a kifejezetten szimpatikusnak tartja ezt a lehetőséget, további 35% pedig akkor lenne rá nyitott, ha megfelelő mértékű kedvezményt kapna cserébe az új készülék árából.

Egyre inkább népszerűvé válik a felújított elektronikai eszközök piaca a vásárlók körében. A felmérés alapján a válaszadók jelentős része, 45%-a, szívesen választana felújított laptopot, míg 38% a mobiltelefonokat preferálná, és 34% érdeklődik a háztartási nagygépek iránt. Mindössze 18% az, aki teljes mértékben elutasítja a használt, de megbízhatóan jó állapotú felújított termékek vásárlását.

Ez a kettős tendencia – a beszámítás iránti nyitottság és a felújított termékek elfogadottsága – világosan jelzi a tudatosabb vásárlói magatartás és a körforgásos gazdaság elveinek növekvő jelentőségét. A régi, már nem használt készülékek visszajuttatása a rendszerbe nem csupán környezetvédelmi szempontból kiemelkedő (mivel csökkenti az elektronikai hulladék mennyiségét és mérsékli az új erőforrások iránti keresletet), hanem gazdaságilag is előnyös lehet a fogyasztók számára. A beszámítás révén a vásárlók alacsonyabb áron juthatnak új készülékhez, míg a felújított termékek megvásárlásával jó minőségű eszközöket szerezhetnek be kedvezőbb áron.

Fontos különbséget tenni a különböző visszavételi lehetőségek között: a MediaMarkt egyes háztartási gépek esetében készülékbeszámítást kínál, mely során a vásárlók kedvezményt kapnak új termék vásárlásakor. Emellett lehetőség van a már nem használt, de még újrahasználható vagy javítható elektronikai berendezések - például kisebb háztartási gépek, szórakoztatóelektronikai eszközök - díjmentes leadására is, akár házhozszállítás alkalmával, akár az áruházakban.

A kutatásunk eredményei világosan megerősítik elkötelezettségünket, hogy a fenntarthatóság és a gazdaságosság szellemében támogassuk vásárlóinkat elektronikai eszközeik életciklusának tudatos meghosszabbításában - nyilatkozta Sipos-Mohai Réka, a MediaMarkt szolgáltatásmenedzsment-vezetője.

- Látjuk, hogy a magyar háztartásokban rengeteg, még értéket képviselő, de használaton kívüli készülék halmozódott fel. Célunk, hogy egyszerű és vonzó lehetőségeket kínáljunk ezek visszajuttatására a körforgásba. Készülékbeszámítási programunkkal és a Refresh! néven online elérhető, felújított termékek egyre bővülő kínálatával nemcsak a környezetet védjük az elektronikai hulladék csökkentésével, de vásárlóink pénztárcáját is kíméljük. Hiszünk abban, hogy a termékek életciklusának meghosszabbítása, a javítás és az újrahasznosítás kulcsfontosságú a fenntartható jövő szempontjából, és ebben partnerként kívánunk részt venni.

Related posts