Üresen áll a CV-d, mert a gyereknevelés vette el az idődet? Ezzel a titkos módszerrel hamarosan sorban állnak majd a cégek, hogy téged válasszanak!


Kedves olvasók - különösen ti, kisgyereket nevelő anyák -, tegyünk egy próbát! Olvassátok el a következő bekezdést és figyeljétek meg, mit éreztek közben! Felháborodtok? Elnéző mosollyal nyugtázzátok? Esetleg egyetértetek minden szavával? A válasznak utána rögtön lesz jelentősége.

A feminizmus térnyerése és a nők önmegvalósítása a családalapítás mellett, előtt vagy után kétségtelenül figyelemre méltó jelenség. Ugyanakkor nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy a nők hagyományos szerepe – az otthon melegének megteremtése, az ápolás, a nevelés és a család összetartása – még mindig jelentős. A férfiak természetesen részt vesznek ebben a folyamatban, amennyiben erejük és idejük engedi, de az ő feladatuk gyakran az anyagi biztonság megteremtése, ami nem kevésbé megterhelő. Ez a napi küzdelem, a munkahelyi stressz és a felelősségvállalás fárasztó lehet, így nem meglepő, ha az est végére már nehezen találják meg az energiát a háztartás vezetésére vagy a gyerekek nevelésére. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy a feleség, aki otthon van, számos kihívással szembesül, és a feladatainak elvégzése nem csupán egy egyszerű dolog. Evolúciós szempontból is érdekes, hogy a férfiak hagyományosan a vadászatért és a védelemért feleltek, míg a nők a gyerekekre vigyáztak és a tűz őrzésével biztosították a közösség fennmaradását. Ma, amikor a feladatok és a stresszforrások megváltoztak, ez a régi berendezkedés mégis mélyen gyökerezik bennünk. A férfiak és nők közötti energia és szerepek kiegészítik egymást, így a harmónia megteremtéséhez mindkét oldalra szükség van.

Bízom benne, hogy mindenkinek szemet szúrt a fenti bekezdésből kiugró lóláb, és senki sem gondolja komolyan, hogy ezeket a mondatokat tényleg a szívünkből írtuk. Mert hát már régóta nyilvánvaló – és nem csupán a mi nézőpontunk, hanem alapos kutatások eredménye – hogy mindaz, amit a hagyományos férfi- és női szerepekről, feladatokról hiszünk – legyen szó a női princípiumról, az univerzális férfi- és női energiákról, vagy éppen a történelmi és evolúciós örökségről – nem egy megváltoztathatatlan, isteni (vagy sorsszerű) csomag, hanem egyszerűen olyan készségek, amelyeket a szocializáció során sajátítunk el a családunk, barátaink, a média és a társadalom hatására.

A nők tehát nem csupán azért "őrzik az otthon melegét" és vállalják a háztartás vezetését, nevelik a gyerekeket, intézik a mindennapi ügyeket, miközben érzelmi támaszként is szolgálnak a fáradt, elfoglalt férfiak számára, mert "ez a dolguk", hanem mert évezredek óta fejleszteniük kellett ezeket a készségeket. (Érdekes módon ez a helyzet sok esetben kényelmesebbé is válik számukra, hiszen így nem kell igazán részt venniük a közös felelősségekben, csupán "besegíteni" a háttérből.)

A szokások és a társadalmat átszövő szexizmus valóban óriási hatással bírnak, és a korábbi megállapításoktól függetlenül a régi berendezkedés továbbra is dominál. Függetlenül attól, hogy a szülők tudomást szereznek-e róla vagy sem, sok családban természetesnek tartják, hogy...

A fenti mondat ráadásul azt is üzeni, hogy a nő ilyenkor nem dolgozik, az, ami otthon történik, nem munka, vagyis nem úgy munka, mint egy "rendes, igazi" állás, pláne nem olyan, amiért pénz járna.

Ezt a nézőpontot számos nő magáénak érzi, és sokszor fel sem merül bennük, hogy léteznek alternatív megközelítések is.

Az én édesanyám is rendszeresen kifejezte ellenérzését a "főállású anya" kifejezéssel szemben, amikor a kilencvenes években ebbe a kategóriába sorolták. Mindig azt mondta (miközben az egyik kezével a főzelék főzése közben kavargatta az edényt, a másikkal pedig a konyhapultot takarította), hogy az anyaság egy olyan szent és gyönyörű feladat, amelyet nem lehet egy ilyen hideg, hivatalos kifejezéssel, mint a "főállás", jellemezni.

Ebből az alapgondolatból indult a Certificate Mama nevű kampány, amely nem csak azt mondja ki, hogy az anyaság igenis munka, hanem azt is, hogy még az önéletrajzban is van helye: az ebben az élethelyzetben elsajátított készségek ugyanis felsorolhatók úgy, hogy a cégek is belássák, hogy értékes munkaerővel van dolguk, ha egy nő több év szünet után szeretne visszatérni a piacra. Amely, mint tudjuk, nem könnyű, hiszen a legtöbb vállalat első kérdése ilyenkor az, hogy

Az anyaság nem csupán a mindennapi feladatok – mint az etetés, pelenkázás és a gyerekek életben tartása – rutinszerű elvégzéséről szól, hiszen ezek a tevékenységek, bár alapvetőek, mégis csak a jéghegy csúcsát jelentik. Az anyák valódi kihívása abban rejlik, hogy folyamatosan képezzék magukat a legújabb nevelési trendekről, ügyesen menedzseljék a családi logisztikát, és precízen összehangolják a különböző naptárakat. Ráadásul sokszor ők felelnek a család havi költségvetésének kezeléséért is – ahogy azt a Certificate Mama alapítói megfogalmazták. Az anyaság tehát egy komplex, sokoldalú feladat, amelyhez nemcsak szeretet, hanem stratégiai gondolkodás és szervezőkészség is szükséges.

Azaz csupa olyan skillről van szó, amely alkalmazottként is nagyon jól jöhet.

A munkaerőpiac sajátos paradoxonja, hogy az anyaságot - bár első hallásra talán szokatlanul hangzik - egyfajta "intenzív képzésnek" is felfoghatjuk, amely nem különbözik egy kemény vezetői bootcamp-től. Mégis, a helyzet abszurditásához hozzátartozik, hogy a nők, akik ilyen tapasztalattal rendelkeznek, nemcsak hogy nem élveznek előnyt a munkakeresés során, hanem a férfiakkal szemben hátrányba is kerülnek. A HR-esek és menedzserek körében sajnos elterjedt az anyákkal szembeni (akár tudattalan) előítélet, ami tovább súlyosbítja a helyzetet. A KSH két évvel ezelőtti felmérése is alátámasztja ezt a jelenséget: a munkát kereső anyák kevesebb mint fele tér vissza korábbi munkahelyére, amikor úgy érzik, hogy itt az ideje (általában 2-3 év után). A legtöbbjük kénytelen új lehetőségek után nézni, amelyek jellemzően alacsonyabb pozícióval és kevesebb jövedelemmel járnak.

A Certificate Mama kampány, amely a GroupM médiacég kezdeményezése, és amelyet a Central Médiacsoport is támogat, valójában egy innovatív CV- és oklevélkészítő szolgáltatás. Ennek lényege, hogy mesterséges intelligencia segítségével olyan meggyőző szövegeket generál, amelyek bemutatják, miért érdemes egy tapasztalt anyát alkalmazniuk a munkáltatóknak. A program nemcsak a munkaerőpiaci lehetőségeket bővíti, hanem elismerést is nyújt, mintha a résztvevők egy komoly felnőttképzési programot végeztek volna el. Ezáltal a kampány nemcsak a munkaerőpiacra való belépést segíti, hanem a családanyák értékét is hangsúlyozza.

Az ingyenesen elérhető weboldalon csupán néhány kérdést kell megválaszolnod, és máris létrejön az a szegmens, amely egyébként üresen maradna az önéletrajzodban: a csodálatos és pótolhatatlan „anyai készségeid” felsorolása. Az előzetes tapasztalatok szerint még maguk a nők is meglepődnek azon, hogy mit „generál nekik a rendszer”: sokan közülük észre sem vették, milyen értékes képességekre tettek szert az évek során. Ennek ellenére mindegyikük úgy érezte, hogy a kapott leírás pontosan tükrözi őket.

A módszer egyszerű: leírod, hogy néz ki a konfliktusok, dilemmák, bosszúságok, megoldandó feladatok egy-egy tipikus napon (panaszkodj bátran, itt nem ítélkezik senki!), a rendszer pedig "lefordítja" ezeket munkahelyi skillekre. Így lesz a spontán különórára furikázásból "logisztikai koordináció", vagy abból, hogy az anyának egyszerre kell versenyjelentkezést szerveznie, terapeutaként jelen lennie és a gyerek kedvenc videojátékát is ismerni, "irodavezetői munka".

Lássunk egy példát! A Certificate Mama, miután kikérdezett, például ilyeneket javasol az önéletrajzodba a 2020-2023 közti időszakra, amely egyébként üresen maradna:

És így folytatódik; a lényeg az, hogy világossá váljon: mint minden olyan anya, aki évekig sikeresen támogatta egy vagy akár több gyermek fejlődését, valójában egy igazi zseni a projektmenedzsment és a kommunikáció terén.

A lista laikus szemszögből nézve akár mulatságosnak is tűnhet, és valóban az is, de ez nem jelenti azt, hogy ne lehetne nyugodtan beilleszteni az önéletrajzodba. Nincs mit veszítened: így felkeltheted a leendő munkáltatód érdeklődését – és ki tudja, talán elgondolkodnak rajta, hogy cégük inkább a probléma vagy a megoldás része-e. Ráadásul egyre több helyen alkalmaznak AI-t a kiválasztási folyamat során, és ezek a kulcsszavak segíthetnek abban, hogy átjuss az automatikus szűrőkön.

Ha elegendő ember ismeri meg ezt a dolgot, és egyre több édesanya alkalmazza, akkor elkerülhetetlen, hogy hamarosan elérjük a kritikus tömeget. Ekkor pedig a vállalatoknak is reagálniuk kell a helyzetre. Amint ez a fordulat bekövetkezik, a társadalom egészének átalakulása is elkerülhetetlenné válik.

Related posts