Milyen hihetetlen események sora segítette hozzá az Air India-katasztrófa egyetlen túlélőjét a megmeneküléshez?

Vegyen azonnal egy lottószelvényt - ezt tanácsolta egy repülőgépbelesetekkel foglalkozó volt nyomozó Vishwash Kumar Rameshnek, az Air India-katasztrófa egyetlen tűlépőjének. Tony Cable a The Guardiannak próbálta meg elmagyarázni, hogyan menekülhetett meg a 40 éves brit férfi, amikor a gép többi utasa és a személyzet is életét vesztette a katasztrófában.
Valóban lenyűgöző, hogy Ramesh viszonylag kisebb sérülésekkel megúszta a balesetet. Ennek azonban van egy logikus magyarázata is: a férfi a Boeing 787-8 Dreamliner 11A számú ülésén foglalt helyet. Ez az ülés nemcsak a vészkijárathoz közel található, hanem a repülőgép elejéhez és a törzs egyik legmasszívabb részéhez, a szárnydobozhoz is közel helyezkedik el.
A felszállást követően mindössze fél percen belül bekövetkező drámai becsapódáskor a férfi kezdetben azt hitte, hogy végleg búcsút intett az életnek. Amikor azonban tudatosult benne, hogy még mindig lélegzik, felfedezett egy résnyit a gép törzsén. Miután óvatosan kioldotta a biztonsági övét, átkúszott a nyíláson. Az azonban továbbra is rejtély maradt, hogy ez a rés valóban az ajtó volt-e, vagy csupán a gép testén keletkezett repedés.
Ramesh előtt nem voltak ülések, hiszen vészkijárati helyen ült, így ez a tér is azt jelentette, hogy több menekülési lehetősége volt, mint a többi utastársának. Ez lehetett az oka annak is, hogy míg az előtte ülő utasok az ütközéskor összenyomódhattak, ő elkerülte ezt, magyarázta a lapnak egy másik szakértő, John McDermid, aki úgy gondolja, hogy a férfi életben maradásában szerepet játszhatott, hogy olyan helyen ült, ahol nemcsak a géptörzs, hanem a szárny szerkezete is védte az összenyomódástól. A szakértő azt feltételezi, hogy az ütközés meglazította az ajtót, amelyet a férfi aztán egy rúgással ki tudott nyitni, és kijuthatott rajta.
Csakhogy a menekülés előtt már ahhoz is szerencse kellett, hogy túlélje a becsapódást. Márpedig a túlélést egy ilyen esetben, amikor egy üzemanyaggal teli repülőgép lakott környéken csapódik be, nem igazán valószínűsítik a szakértők sem. Ezért is nevezte csodának, hogy bárki is túlélte a balesetet egy másik, tűzvédelmi és evakuálási szakértők, Ed Galea. A The Guardiannek azt mondta, szerencse kellett ahhoz, hogy Ramesh túlélje a becsapódás okozta traumát, hogy nem sérült meg súlyosan a balesetben, és hogy közvetlenül a vészkijárat mellett ült.
Egy tapasztalt szakértő, aki már több repülőgép-balesetet is alaposan megvizsgált, megosztotta véleményét a témában. Azt állítja, hogy a kisebb pusztító erejű incidensek esetén az utasok közül azok, akik a vészkijárattól legfeljebb öt sornyira ülnek, jelentősebb eséllyel élik túl a katasztrófát. Ezzel szemben azok, akik ennél távolabb kaptak helyet, nagyobb valószínűséggel szenvednek végzetes következményekkel. A szakértő saját tapasztalatai alapján mindig arra törekszik, hogy a vészkijárathoz közel foglaljon helyet a repülőgépen.
Ed Galea szerint nem kizárt, hogy más utasok is túlélték a becsapódást, de túl komoly sérülést szenvedtek ahhoz, hogy kimeneküljenek, esetleg nem voltak elég közel a kijárathoz. Rameshnek nemcsak szerencséje volt az ülésével, de gyorsan is kellett cselekednie, hiszen, ha nem jut ki a gépből, nagy eséllyel ő is odaveszett volna a tűzben.
Az Air India Londonba tartó repülőgépe csütörtökön tragikus balesetet szenvedett az indiai Ahmadábád közelében található Sardar Vallabhbhai Patel nemzetközi repülőtér térségében. A fedélzeten utazó 242 ember közül csupán Ramesh volt az egyetlen, aki túlélte a szörnyű eseményt. A gép egy orvosszállító járműnek ütközött, ami miatt az épületben tartózkodó áldozatokkal együtt a halálos áldozatok száma legalább 265-re emelkedett a katasztrófa következtében.