Fedezd fel, mi rejlik a 146 csillag titkos világa mögött! – Mercedes-Benz CLA 250+ EQ teszt A Mercedes-Benz CLA 250+ EQ nem csupán egy autó; ez egy élmény, amely ötvözi a stílust, a teljesítményt és a modern technológiát. Vajon mit rejt a 146 csillag? Me
A legkisebb Mercedes limuzin feltűnésben biztosan jó. Kipróbáltuk, autónak milyen az extra nagy hatótávolságú elektromos változata.
Igazi szenvedéllyel tudok rajongani egy gondosan megalkotott hátsólámpa-fénymezőért, vagy egy kreatív, stílusos menetfényért. Mindig a maximumra állítom a hangulatvilágítás intenzitását, és különösen vonzanak az üdvözlőfények, animációk és hanghatások. Szóval, ami a látványos elemeket illeti, teljesen lenyűgöznek – ebből pedig mindenki levonhatja a magának megfelelő következtetéseket.
Amikor először megpillantottam az új CLA képeit, csak annyit tudtam mondani, hogy "ez tényleg sok!" Sejthető volt, hogy a csillagok nem csupán a megszokott helyekre – az első és hátsó részekre, a felnikupakokra és a kormányra – fognak kerülni. Azonban, amikor észrevettem, hogy a hátsó lámpák is fehér fényben ragyognak, és a belső tér is sokkal futurisztikusabb, mint amit a szériaváltozat ígérhetett, egyértelművé vált, hogy a végleges, rendszámmal ellátott verzió sokkal visszafogottabb lesz. Csak azt nem tudtuk, hogy mennyire.
Itt van a végső változata a CLA-nak, amelyet már a gyártósorról a kereskedésekbe irányítottak. A hűtőmaszkja olyan, mintha a csillagtérkép minden egyes csillaga sorakozna rajta, de most még ragyogóbban világítanak. Bár már láttunk csillagos Mercedes hátsó lámpákat, itt a csillag egy körben is megjelenik, így a lámpa gyakorlatilag maga az embléma. Ebből a csodás dizájnból összesen három példány díszíti a hátsó részt.
Ez valóban sok, de... - állapítottam meg élőben. A Mercedes elismerte a kudarcot, és az EQ névre keresztelt különálló modellsorozat helyett mostantól egy osztályon belül kínálja a hagyományos belső égésű motorral rendelkező és a teljesen elektromos verziókat. A különbségek kifejezése csupán néhány részletre szorítkozik. A CLA és az elektromos CLA EQ között a legszembetűnőbb eltérés a hűtőmaszk: míg a CLA esetében az egy igazi, légáteresztő elem – hiszen ott a benzines motor hűtője –, addig a villanyos változatnál csupán esztétikai funkciót tölt be. De ha már dísz, miért ne lenne igazán feltűnő? Gondolták a tervezők, és a középen elhelyezett impozáns embléma mellett 142 apró, világító csillag is helyet kapott, hogy még inkább magára vonja a figyelmet.
Az autó menet közben mindvégig ragyogóan világít, és amikor nyitjuk vagy zárjuk, egy mini fényshow-val kápráztat el minket. Kiemeli a központi csillagot, miközben a körülötte lévő sötét karika megőrzi titokzatosságát. Európában ugyanis tilos, hogy a középső rész is túlzottan világítson, valószínűleg azért, hogy elkerüljük a zavarokat, és ne keverjük össze a CLA-t egy közúton érkező Mercedes mozdonnyal. A LED-csíkkal összekapcsolt fényszórókban található menetfénycsillagok még fényesebbek, és irányjelzőként is funkcionálnak. Ha jól számolom, a motorháztetőn elhelyezett kis plakettel együtt összesen 146 csillag díszíti az autó orrát, ebből 145 világít. Ez valóban sok, de meglepően könnyen megszokható.
A hátsó résszel sem képeken célszerű ismerkedni, két dimenzióban nekem gagyinak tűntek a hátsó körben-csillag fényszórók és aránytalannak az azokat összekötő, függőleges világító fénymezőkből álló csík, a valóságban viszont nemcsak jellegzetes, de már-már szépnek is mondanám.
A CLA első generációja csupán egy túlzottan kicsinyített CLS-nek bizonyult, de a második generáció már jelentős előrelépéseket mutatott az arányok terén. A harmadik változat viszont minden szempontból nagyobb lett, miközben a karosszéria alapvető formavilága megmaradt. Ez különösen figyelemre méltó, hiszen az elektromos verzió akkumulátorainak is helyet kellett találni, ami sok más autó dizájnját kompromittálta már. A CLA azonban megúszta ezt a kihívást: az utastér padlója nem emelkedik zavaróan a megszokott magasság fölé, és a csomagtartó is bőséges, 405 literes kapacitású, ráadásul elöl egy további száz literes frunk is található. A hátsó utasok kényelme is megoldott, hiszen bár a Mercedes-nél az A-val végződő modellek a legkisebbek, az új CLA mérete 4,72 méter, ami hosszabb, mint az előző C osztály kombi. Így tehát egyáltalán nem mondható kicsinek.
Akiket a csillagfényes külső világ vonz, valószínűleg hasonló belső élményre vágynak: nem mondhatjuk, hogy a vezető felé hat fokos dőléssel elhelyezkedő monitorcsík az autó teljes szélességét kitölti, hiszen az utas előtt egy úgynevezett "digitális díszítőelem" helyezkedik el, amely nem egy hagyományos monitor, hanem egy szemet gyönyörködtető világító csillagmező. Azonban a konfigurátorban már lehetőség van egy 14 colos érintőképernyő rendelésére is ebbe a térbe. A hangulatvilágítás részeként a turbinadizájnú légbeömlők is ragyognak, viszont ezek egy fokkal kevésbé zavaró módon világítanak, mint az 1-es BMW esetében, mivel a CLA-ban nem a külső visszapillantó magasságában tükröződnek az oldalüvegben, hanem egy kissé magasabban helyezkednek el.
A beltér tervezése szempontjából figyelemre méltó a precizitás. Az elektromos ülésállítás gombjai a Mercedes hagyományait követve az ajtókra kerültek, de a funkciók többsége a menüből érhető el, ami viszont logikusan van megszervezve. Az alsó csíkon kiemelt figyelmet kaptak a legutóbb használt menüpontok, a klímaberendezés, az ülésállítás ikonja és a hőmérséklet, így könnyen hozzáférhetünk a legfontosabb beállításokhoz.
A kormányon sajnos tapintásra nem a legjobb a helyzet, hiszen a gombok simogatósak. Ugyanakkor a haptikus visszajelzésen már sikerült javítaniuk, ami biztató. Még szebb élmény lenne, ha visszatérnének a tekerőkhöz, ami hamarosan várható. Emellett az üvegtető homályosíthatósága is terítékre került – érdekes, hogy egy ennyire friss modellnél már a jövőbeli fejlesztésekről diskurálnak. Pozitívum, hogy nem várnak évekig a modellfrissítésekre, hanem proaktívan keresik a lehetőségeket a javításra.
Az előző CLA-val voltak minőségi problémák, a mostaninál, úgy tűnik, nagyon odafigyeltek az érzetre és a valós minőségre is. Az érzetet szolgálja, hogy minimális mennyiségben találunk csak fényes fekete műanyagokat, a tesztautó szálcsiszolt alumíniumnak látszó burkolatai tényleg alumíniumból vannak, ezért már a nem dermesztően hideg októberi időjárásban is kellemetlenül lehűltek, csak az vigasztalt, hogy nyáron, a hetvenfokosra hevült utastérbe beülve biztos még rosszabb lehet hozzájuk érni. Lehet rendelni nyírfát vagy természetes rostszálas anyagot is, akkor nincs ez a gond. A valós minőségről pedig az utastéri csend árulkodik, nincsenek zörejek, ami egy Mercedestől persze elvárható, de az előző CLA-tól is hiába vártuk.
Az autók belső terének minősége és hangulata rendkívül lényeges, hiszen a saját járművünket általában belülről szemléljük a legtöbbet. A CLA azonban nemcsak esztétikai szempontból kiemelkedő, hanem számos innovatív szolgáltatást is kínál, amelyek miatt még akkor is szívesen maradunk benne, ha éppen nem úton vagyunk. Az elektromos autók sajátos kihívásai közé tartozik a töltés, de a CLA 250+ EQ nettó 85 kWh-s lítium-ion akkumulátora akár 320 kW-os teljesítménnyel is tölthető, így az autópályás utazások során elegendő néhány száz kilométerenként megállnunk egy rövid pihenőre – ami egyébként mindig jól esik. Elképzelhető, hogy egy videókonferenciát kell lebonyolítanunk az autóból, ehhez pedig a középső monitor feletti széles látószögű szelfikamera nyújt segítséget. Emellett bármikor ránk törhet a vágy, hogy kedvenc játékainkat, a YouTube-ot vagy a Disney Plus-t nézzük, és a CLA-ban mindezekre bármikor lehetőségünk van.
Az elektromos CLA három különböző teljesítményszinttel érhető el, így mindenki megtalálhatja a számára legmegfelelőbbet. Az alapmodell a 200 EQ, amely 58 kilowattos akkumulátorral és 224 lóerővel büszkélkedhet. Ezzel szemben a 250+ EQ, amely szintén hátsókerék-meghajtású, 272 lóerőre képes, ami már egy dinamikusabb vezetési élményt kínál. A legmagasabb szintet a 350 4matic EQ képviseli, amely 85 kilowattórás akkumulátorral és 354 lóerővel rendelkezik, ezzel pedig összkerekes rendszerű, így a teljesítménye valóban lenyűgöző. A tesztautón, amelyet vezettem, a 250+ felirat díszelgett, és minden pillanatban élveztem az erőt és a dinamizmust, nem éreztem szükségét, hogy még erősebb verzióra váltjak.
A 6,7 másodperces gyorsulási idő a villanyautók világában nem számít kiemelkedőnek, de ha nem egy Excel-táblázatban szeretnénk összehasonlítgatni, hanem valóban közlekedni, akkor bátran kijelenthetjük, hogy ez egy kedvező érték. Ugyanez igaz a 335 Nm nyomatékra is. Ez magyarul annyit tesz, hogy a CLA autópályás környezetben is magabiztosan teljesít, ami különösen örvendetes, hiszen ez a villanyautó nem csupán a városi forgalomra lett tervezve.
A 250+ EQ a három elérhető változat közül a legnagyobb hatótávolsággal rendelkezik: a gyári adatok szerint 792 kilométert tud megtenni, míg városi környezetben ez akár 924 kilométerre is nőhet. A 85 kilowattórás akkumulátor mérete ugyan impozáns, de nem kiemelkedően nagy, így logikusan következik, hogy az energiafelhasználásnak alacsonynak kell lennie. A jármű légellenállási együtthatója csupán 0,21, ami azt jelenti, hogy rendkívül áramvonalas kialakítással büszkélkedhet. A hivatalos kombinált energiafogyasztás 12,2 kWh/100 km, azonban valós körülmények között, dinamikusan haladva ez 14-15 kWh/100 km-re emelkedhet, míg autópályás közlekedés vagy intenzív használat esetén 18 kWh/100 km körüli értékek is előfordulhatnak – ami még mindig kedvezőnek számít.
És vezetni is jó. Nem SUV, tehát alacsonyan ülhetünk egy alacsony autóban, hátsókerék-meghajtású, pontos a kormányzása, feszes, de a kényelmes utazással összeférhető a futóműve, jól adagolható a fékerő, a rekuperációt a legerősebbre állítva pedig akár egypedálos módban is autózhatunk. Százas tempó felett érezni, amikor egyesből kettesbe vált a kétfokozatú váltó, a végsebesség 210 km/óra.
Csak a 200 EQ modell árát sikerült 20 millió forint alá szorítani, míg a 250+ alapára 21 504 000 forintot tesz ki. A vásárlók többsége az AMG csomagot választja a nem AMG Mercedesekhez, ami kétféle opciót kínál: az AMG Line 1 357 630 forintért, valamint az AMG Line Plus, amelynek ára 2 366 010 forint. Mint ahogy azt a német prémiumautók világában megszokhattuk, a végső ár könnyedén milliomokkal emelkedhet a különféle extrák hozzáadásával.
Az új CLA elektromos változata sok igénynek akar megfelelni. Rengeteg digitális szolgáltatást kínál, égboltnyi világító csillaggal próbálja megnyerni az erre fogékony generációt, miközben egy különösen nagy hatótávolságú, takarékos, gyorsan feltölthető elektromos autó is, amely - még ha a klasszikus szó esetében kicsit furcsa is - a hagyományos vezetési élményből is sokat ad. A menüben állíthatjuk be, hogy milyen hangzásvilág legyen ehhez az akusztikus aláfestés.





