Ne hagyd ki az esélyt, hogy megtekintsd a lenyűgöző Frida Kahlo-fotókiállítást, amely már csak február 9-ig várja a látogatókat a M... helyszínén! Ez a különleges tárlat bepillantást nyújt a művésznő életébe és munkásságába, így érdemes időt szakítani rá.

a festmények és fényképek, továbbra is őrzik a művésznő titkait és életének intimitását. A kiállítás célja, hogy mélyebb megértést nyújtson Frida Kahlo művészetének hátteréről, valamint feltárja azokat a személyes élményeket, amelyek formálták őt, mint embert és alkotót. A látogatók bepillantást nyerhetnek a művésznő belső világába, amely tele van érzelmekkel, fájdalmakkal és örömökkel, egy olyan univerzumba, ahol a művészet és az élet szorosan összefonódik. A kiállításon bemutatott fotók és tárgyak nem csupán a múlt emlékét idézik fel, hanem arra is emlékeztetnek, hogy Frida Kahlo öröksége ma is él és hatással van a kortárs művészetre.
A több mint hatezer fénykép összeállítása közel öt évtizeden keresztül titokban maradt, távol a nyilvánosság kíváncsi tekintetétől.
Pablo Ortiz Monasterio fotográfus, a mexikói fotográfia történetének szakértője válogatta a kiállítás anyagát az archívumból: a tárlaton 241, korábban nem publikált, Frida által nagyra tartott fénykép látható, amelyek életének különböző korszakait jelenítik meg, sokukon Frida számára fontos emberek szerepelnek. A kiállítás egyike a 2024 TOP10 legfontosabb hazai fotókiállításának, a szakma véleménye alapján a negyedik helyen szerepelt a listán.
A Mai Manó Ház, mint a magyar fotóművészet szellemi központja, idén is izgalmas programmal várja a közönséget, bemutatva kortárs és történeti fotográfusokat, mind hazai, mind nemzetközi szinten. Szabó Dezső, a kortárs magyar művészet középgenerációjának kiemelkedő képviselője, "Jelenség" című tárlatán számos olyan alkotást tár a közönség elé, amelyek eddig még sosem kerültek kiállításra. Ezen a különleges eseményen debütál egy befejezett műtárgy is. Ez a műcsoport, amely a közel két évtizedes munkásságának a modellezett látványokkal foglalkozó aspektusait összegzi, Szabó Dezső életművén belül egy önálló egységet képez, gazdagítva ezzel a magyar fotóművészet palettáját.
A szintén februárban bemutatkozó magyar származású Ylla (1911-1955) művészeti gyakorlata nemzetközileg ismert, hiszen olyan kreatív és rendhagyó módon újította meg az állatfényképezést, mint előtte senki más. Ylla úttörő jelentőségű volt az állatfotózás területén: az állatokat természetes viselkedésük közben, a saját környezetükben ábrázolta, ezáltal új perspektívát teremtett az állatok vizuális ábrázolásában.
Az "Americana" című fotográfiai gyűjtemény Pálfi György több éves elkötelezett munkájának gyümölcse. A neves műgyűjtő ebben a sorozatban arra vállalkozott, hogy az autókat bemutató fényképeken keresztül felfedje a mindennapi amerikai élet valódi arcát. Az összeállítás azonban nem csupán egy egyszerű válogatás: a fotográfia történetének egy színes és sokszínű metszetét kínálja. A Mai Manó Házban áprilisban bemutatásra kerülő, több mint hatvan felvételt tartalmazó gyűjtemény különleges alkalmat teremt arra, hogy a látogatók megismerkedjenek olyan fotótörténeti alakokkal és kortárs művészek munkáival, mint William Eggleston, Robert Frank, Lee Friedlander, Joel Meyerowitz, Helmut Newton, Ruth Orkin, Thomas Ruff, vagy éppen Gregory Crewdson.
Ugyanebben az időszakban a második emeleten Eleanor Macnair brit művész lenyűgöző alkotásait csodálhatjuk, aki egyedi módon idézi fel az egyetemes fotótörténet ikonikus képeit: színes gyurmából készít háromdimenziós interpretációkat. Az eleinte csupán kísérleti hobbiként indult projekt gyorsan népszerűvé vált az online térben, és szakmai elismerésben is részesült. Macnair munkáit olyan neves fotósok inspirálták, mint William Eggleston, Cindy Sherman és Diane Arbus; gyurmából készült reliefjeit pedig már a londoni Atlas Galériában is bemutatták. Macnair különleges képei – amelyek Play-Doh gyurmából és egyszerű háztartási eszközökkel készülnek – a fényképezés világában is továbbélnek, mivel a reliefeket minden új projekt előtt újrahasznosítja, ezzel is frissítve és újraértelmezve azokat.
2025 nyarán különleges eseményre készülünk: André Kertész első felesége, Rogi André születésének 125. évfordulóját ünnepeljük. Rogi fiatalos szellemisége és szenvedélyes alkotói megközelítése a portré- és dokumentarista fotográfia világában kiemelkedő nyomot hagyott. A második világháború utáni időszakban egyedülálló stílust teremtett, melynek során számos jelentős társadalmi és politikai figurát, valamint fontos eseményeket örökített meg. Rogi André munkái nem csupán dokumentumok; portréi az emberi kapcsolatok mély megértését és az empátiát tükrözik, így képeit a valódi érzelmek és történetek gazdagsága jellemzi.
A szeptembertől látható Nuncchi - A csend hatalma című kiállítás a keletkezés és az elmúlás szüntelen szemlélőinek vizuális lenyomatai, ahol hat dél-koreai fotográfus mutatkozik be. Ők az emberi létezés mélységeinek megmutatására, szociális struktúrára, az emberi méltóságra irányítják a figyelmet, vizuális vallomások Földünkről. Munkáik az érintetlenségről szólnak, és annak dicséretéről, aminek megértésén az emberiség sorsa dől el.
A második emeleten látható Valahol Koreában című kiállítás képein Benkő Imre és Molnár Zoltán Észak-Korea és Dél-Korea között mesélik el néma történeteiket egy kellőképpen zaklatott világban. Biztos nyugalmukkal próbálják lecsendesíteni a nézőt, és megadni számára a belső utazás nem kilométerekben mérhető lehetőségét. A két magyar fotográfus utazásaik során nem csupán a térképen meghatározható helyekre érkezik meg, hanem egyúttal belső útjaik állomásait is bejárják.
Az októbertől a Mai Manó Házban mutatkozik be Mary Ellen Mark: The Lives of Women című kiállítása, amely a fotográfus első tárlata hazánkban: a női életek komplex és gyakran nehéz valóságait tárja fel az ikonikus dokumentarista fotográfus több évtizedes munkásságán keresztül. Az anyag fotókat, filmeket és egyéb dokumentumokat foglal magában, amelyek Mark empatikus és mélyreható megközelítését tükrözik, és egyedi bepillantást nyújtanak a társadalom peremére szorult nők életébe.
Munkái között megtalálhatók a Száll a kakukk fészkére (1975) című film forgatásán készült fotók, amelyeket az oregoni Ward 81 pszichiátriai intézet női pácienseiről készített. Emellett dokumentálta a mumbai-i prostituáltak mindennapjait, valamint Teréz anya jótékonysági munkáját is, érzékenyen bemutatva ezeknek a közösségeknek kihívásokkal teli életét. A tárlat átfogó képet ad Mark erőteljes humanista szemléletéről és a női tapasztalatok iránti elkötelezettségéről.
Belicza László Gábor 33 Sketchbook című kiállítása 2025 februárjáig látogatható a PaperLab Galériában, ahol a fotográfia iránt érdeklődők számára hét új és izgalmas tárlat várja a látogatókat. E kiállítások célja, hogy bemutassák a fotográfia sokszínűségét és mélyebb rétegeit, gazdagítva a közönséget különböző perspektívákkal, történetekkel és alkotásokkal. Mindezek a tárlatok díjmentesen látogathatók, így mindenki számára hozzáférhetőek. A tavaszi szezont Horesnyi Máté Bienvenido Mister Extranjero! című tárlata nyitja meg, amely a spanyol ünnepek különleges hangulatát ragadja meg. Horesnyi Máté fotográfiái a tradíció és a modernitás találkozásának színhelyévé válnak, ahol a Fallas és a Sanfermines ünnepek vibráló színei és mozgalmas jelenetei elevenednek meg, egyensúlyozva a valóság és a képzelet határvonalán.
Április közepétől május végéig Aimee McCrory lenyűgöző kiállítása, a "Hullámvasút: Jelenetek egy házasságból", kerül a figyelem középpontjába. Ez a művészi alkotás őszinte és megható pillanatokon keresztül tárja elénk a házasság sokrétű örömeit és kihívásait. A díjnyertes sorozat az együtt öregedés szépségeit és nehézségeit vizsgálja, miközben az érzelmek gazdag spektrumát mutatja be, és lehetőséget ad a nézőknek, hogy mélyebben elmerüljenek a párkapcsolatok intim világában.
Júniusban Divatja múlt címmel Schäffer Zsuzsa 1980-as években készült fekete-fehér divatfotói idézik meg a kor hangulatát, míg júliustól augusztus végéig Eleonora Agostini az éttermi munka világát és a kiszolgálás mögötti történeteket tárja fel A Study of Waitressing című sorozatában, amely a munka monotonitását és a várakozás pillanatait érzékenyen rögzítik, miközben reflektálnak a társadalmi szerepekre és az emberi kapcsolatokra is.
Szeptember első napjaitól kezdődően Sander Coers POST című fotósorozata kerül a középpontba, amely a digitális információ korában a fényképezés hitelességét kutatja érzékeny esztétikai megközelítéssel. E sorozat célja, hogy feltérképezze a múltról alkotott elképzeléseinket, az emlékek rekonstruálhatóságát és manipulálhatóságát, mindezt a maszkulinitás reprezentációjának kérdésével összefonva. Október végén Emmanuel Rosario díjnyertes dokumentarista sorozata, az NYC Punk Scene lép a színre, amely a New York-i punk szubkultúra vibráló energiáit és változásait örökíti meg. Ezek a fotók nem csupán a zenészek és rajongók mindennapjait tükrözik, hanem a punk eszmeiség időtlen hatását is bemutatják a város dinamizmusában. Az évet Claudia Fuggetti Metamorfózis című kiállítása zárja, amely a természet és az ember közötti kapcsolat fejlődését tárja fel. A gondosan megkomponált képek filozófiai mélységgel és lenyűgöző vizualitással ábrázolják a változás szépségét és törékenységét, így egy igazán elgondolkodtató élményt nyújtanak a látogatóknak.