Riasztást hirdettek: Fedezd fel, hogyan óvhatod meg autódat!


A meteorológiai szolgálat kiadta a riasztás: a hét hátralévő részében extrém meleg lesz, igazi nyári időjárás. Itt van néhány tanács, hogyan védd az autód.

A durván két héten át tartó hűvös, viharos és esős időjárás után végre megérkezett a nyár, és a hőmérséklet emelkedése nemcsak az emberi szervezetet, hanem járműveinket is próbára teszi. Minden rendszeresen autózó jól tudja, hogy egy árnyékos parkolóhely igazi kincs a forró napokon. De mi a teendő, ha éppen nincs ilyen lehetőség? Hogyan védhetjük meg autónkat a nap égető sugaraitól? Milyen hatással van mindez az utastér hőmérsékletére? Az autóban a napfény gyorsan felforrósítja a belső teret, így a kormánykerék és az ülések érintése szinte elviselhetetlenné válik, ami nemcsak kényelmetlen, hanem balesetveszélyes is. Érdemes tehát olyan praktikákat bevetni, mint a napernyő használata vagy a szellőztetés, hogy elkerüljük a kellemetlen meglepetéseket.

Sokan csupán annyit említenek: "elviselhetetlenül forró idő vár ránk."

A német autóklub, az ADAC, úgy határozott, hogy felméri, mely eszközök segíthetnek enyhíteni a nyári hőség által okozott kellemetlenségeket az utastérben. A Landsberg am Lech-i Műszaki Központ közreműködésével hét azonos modellt helyeztek a forró napsütés alá, mindegyiket eltérő napvédő megoldásokkal szerelték fel.

A védtelen autóban 53 Celsius-fokot regisztráltak, ami meglehetősen magas hőmérséklet. A legjobban teljesítő megoldás a félponyva volt, amely 10 fokkal csökkentette a hőmérsékletet, így a belső térben 43 fokot mértek. Az alufóliás külső napellenző szintén hatékony volt, 45 fokra hűtve az autót, míg a belső napellenző 49 fokos hőmérsékletet eredményezett. A világos színű kendő csupán 3 fokkal tudta enyhíteni a hőséget. A fóliázás hatása a belső térben viszonylag csekélynek bizonyult, hiszen a hőmérséklet 51-ről 49 fokra csökkent. Azonban a hátsó üléseken mért hőmérséklet majdnem 10 fokkal mérséklődött, ami különösen előnyös lehet kisgyerekes családok számára.

A legkényelmesebb alternatíva az alufóliás napellenző, amelyet egyszerűen rögzíthetünk az ajtók zárásával. A világos kendőt pedig csupán le kell teríteni - nem igényel különösebb erőfeszítést, de csodát sem tesz.

Az ADAC tesztje szerint egy tűző napon parkoló autóban már fél óra után 50 fokra emelkedik a belső hőmérséklet. Másfél órával később pedig megközelíti a 60 fokot. A felületek - mint a kormánykerék vagy a műszerfal - akár 70 fok fölé is melegedhetnek, ami már égési sérülést okozhat.

Egy másik kísérletben a szakemberek a fényezés szerepét vizsgálták. Nem meglepő módon a fekete autó burkolata 65 fokra hevült, míg a fehér csak 44 fokosra. De az is kiderült, hogy a belső tér sötét felületei legalább akkora hőfokemelkedést okoznak, mint maga a karosszéria színe.

Ha mindezeket a tanácsokat megfogadjuk, elképzelhető, hogy nyáron sokkal komfortosabban érezzük magunkat, és elkerüljük azt az érzést, mintha egy szaunában pihennénk.

Related posts