Kalandorok, készen álljatok az izgalmakra! Itt az idő, hogy felfedezzük az olcsó, de annál figyelemfelkeltőbb benzines kínai Omoda 5-öt, amely a tesztpadra lép!


Egyedi formával, minőségi tágas utastérrel és korrekt árral támad a legújabb kínai autó Magyarországon, de vajon milyen árnyoldalai vannak az első körben benzines és hamarosan tisztán elektromos verzióban is kapható Omoda 5-nek?

1997-ben számos neves autógyártó már 80-100 éves fennállásukat ünnepelte, míg Kínában ekkor indult útjára a Chery névre hallgató vállalat. Ez a cég két év elteltével egy átnevezett régi Seat Toledo modell bemutatásával lépett be a hazai autópiacra, ezzel jelezve, hogy a globális autóiparba is belépett.

Egy hatalmas ugrással lépünk a jelenkorba, ahol a Chery havonta közel 300 ezer korszerű autót gyárt. Ez a vállalat, amely régóta Kína legnagyobb exportőrének számít, már Magyarországon is jelen van, így a hazai piacon is elérhetővé váltak innovatív járműveik.

A konszern elsőként a modern Omoda márkával lépett be a magyar piacra, bemutatva egy trendi középkategóriás crossover modellt, az Omoda 5-öt. A 2023-as őszi szezonban, Kínában már alaposan tesztelt új verziót most a hazai utakon is alaposan szemügyre vettük.

Nem állíthatjuk, hogy a külső dizájn olyan szintű formatervezési díjakat érdemelne, de kétségtelen, hogy az Omoda 5-öt szívesen szemügyre veszi a járókelő. Gyakran hallani a kérdéseket: "Micsoda autó ez?", "Honnan jött?" Szinte folyamatosan záporoznak a kíváncsi pillantások és a felfedezésre vágyó érdeklődések az Omoda 5 iránt.

A letisztult, nagybetűs márkanevet eltakarva könnyedén felfedezhetjük a divatos karosszériában a Nissan vagy akár a Lexus vonásait is. A kínai tervezőknek valóban nincs miért szégyenkezniük, hiszen a kreativitásuk és a tudásuk egyre inkább megmutatkozik.

A frontrészét egy impozáns, pengeszerű menetfények keretezik, amelyek egyedi formájú, hatalmas hűtőrácsot emelnek ki. Az oldalvonal érdekes játékot mutat, hiszen először felfelé ível, majd hátul simán lefelé hajlik, ezzel dinamikus megjelenést kölcsönözve az autónak. A tesztautó jellegtelenségét egy kis színfolttal próbálja ellensúlyozni a 60 ezer forintos piros betét, amely a fehér fényezést igencsak feldobja.

A hátsó részén impozáns méretű légterelő díszeleg, amelyet egy középső csík köt össze a figyelemfelkeltő lámpatestekkel. A kipufogóvégek viszont kifejezetten figyelemfelkeltőek, de sajnos nem tükrözik a valóságot. Az Omoda 5 azonban nem feledkezett meg a hasznos hátsó ablaktörlőről sem, ellentétben néhány versenytársával, akik ezt a praktikus kiegészítőt kihagyták.

A hazai új személyautó piacot masszívan uraló Suzuki Vitaránál és S-Crossnál némileg hosszabb és kicsit nagyobb tengelytávú újdonság legfőbb ellenfelei között olyan modellek találhatók, mint például a Nissan Qashqai, a Hyundai Kona vagy épp a Kia Niro.

Az utastér első pillantásra akár német autógyártók stílusát is megidézheti, és ha alaposabban megvizsgáljuk a különböző felületeket, valóban nem fogunk csalódni.

Az illesztések rendkívül precízek, a felhasznált anyagok minősége is magasan megfelel az elvárásoknak, és a dizájn is igazán figyelemre méltó. Ezzel szemben az esztergomi Suzuki belső tere szinte évtizedekkel elmaradottabbnak hat, sőt, a kínai modellek alapfelszereltsége is felülmúlja a japán verziót.

A csomag részeként két lenyűgöző 12,3 colos kijelzőt kapunk, amelyek nem csupán kiváló képminőséget nyújtanak, hanem a felhasználói felület is esztétikus és vonzó grafikával rendelkezik. Továbbá, a magyar nyelvű támogatás is elérhető, ami különösen figyelemre méltó, hiszen a Fordnak még 2025-re sem sikerült megoldania ezt a kihívást.

A kormány fogása kellemes, és a zongoralakkal borított gombok, amelyek rajta találhatók, igencsak megosztóak. A Start/Stop gomb, amely magasra került, nyilvánvalóan a Mercedes dizájnját idézi, de legalább esztétikailag sokkal vonzóbb, mint az új Renault modellek színtelen indítógombjai.

A Mercedesek és az újabb VW modellek esetében is eszünkbe juthat a kormány mögött, a jobb oldalon elhelyezett PRND bajuszkapcsoló. Ez a dizájnfrissítés egyik újdonsága, hiszen korábban az automata váltó impozáns mechanikus karja a középkonzolon foglalt helyet.

Ugyancsak alapáron jár a széles körben elterjedt 5-15 W-os megoldásoknál sokkal gyorsabb, 50 W-os vezeték nélküli hűtött mobiltöltő, a kényelemre hangolt fűthető/szellőztethető első üléspár, a remek minőségű tolatókamera, illetve a 6 hangszórós hi-fi.

Az 1,5 millió forinttal drágább Premium felszereltségi szintű tesztautónkban már 8 hangszórós Sony hi-fi figyel, melynek minősége egyértelműen átlagon felüli. Ezen a szinten jár még többek közt 360 fokos kamerarendszer, kormányfűtés, kétzónás klíma, a második sorra is kiterjedő hangulatvilágítás, elektromos mozgatású napfénytető és csomagtérajtó, illetve futófényes index és első ködlámpa.

A helykínálat mind elöl, mind hátul kellemesen tágas, így egy 184 centiméter magas sofőr mögött bőséges hely jut egy hasonló méretű utas számára is. A 378 literes csomagtér ugyan lehetne tágasabb, de a jó hír az, hogy a padló alatt egy esetleges defekt esetén hasznos pótkerék lapul.

A teleszkópos gépháztető alatt felfedezhetünk egy 1,6 literes, négyhengeres turbós benzinmotort. Ez a motor egykoron büszkén teljesített 197 lóerőt, de a szigorúbb károsanyag-kibocsátási előírások következtében mára 145 lóerőre csökkent a teljesítménye.

A szürke hétköznapok során ez a teljesítmény bőven elegendő, hiszen a 275 Nm-es nyomatéknak hála az előzések zökkenőmentesen és biztonságosan lebonyolíthatók. A 10,1 másodperces 0-100 km/h gyorsulás és a 195 km/h végsebesség átlagos, de mégis megbízható menetteljesítményeket tükröz, amelyek ideálisak a mindennapi közlekedéshez.

Kézi váltó nincs, az Omoda 5-öt kizárólag hétfokozatú duplakuplungos automata váltóval szerelik. Néha picit darabos a viselkedése, de még így is sokkal finomabb szerkezet, mint a hibrid Suzukikban található hatfokozatú robotizált automata váltó.

A kormány mögött hiányoznak a váltófülek, így sajnos nem kínálkozik lehetőség a manuális váltásra. Az Eco, Normal és Sport üzemmódok használatakor alig észlelhető eltérések tapasztalhatók, míg a szupersport mód egyszerűen nevetséges a hamis motorhangzásával, amely a hangszórókból árad.

Sem normál, sem lágyhibrid technika nincs a fedélzeten, így már a 7,4 literes gyári fogyasztási érték sem túl barátságos, és mi a gyakorlatban 9 litert meghaladó átlagfogyasztást mértünk, javarészt elővárosi/városi közlekedés során.

Csúszós, laza burkolatú úton kifejezetten kihívást jelent elegánsan, kerékkipörgés nélkül elindulni. Az autó összkerék-hajtás híján csupán az első kerekekre támaszkodik. Kanyarban viszont zökkenőmentesen teljesít, a karosszéria nem dől meg, és a vezetőnek nincsenek zavaró érzései. Azonban a futómű, amely mentes a modern adaptív funkcióktól, kissé keménynek tűnik, és a szokatlan kormányérzet sem igazán segíti a vezetési élményt.

A természetes váltó nélküli elektromos változat csendes működése mellett 204 lóerejével és 340 Nm nyomatékával mindig azonnal rendelkezésre áll. A legutóbbi kínai teszt során azt tapasztaltuk, hogy a 172 km/h végsebességet elérő Omoda 5 EV a valóságban sokkal fürgébb benyomást kelt, mint amit a hivatalos 0-100 km/h gyorsulási érték, a 7,6 másodperc sugall.

A 61 kWh kapacitású akkumulátorral szerelt jármű elméletileg 430 kilométeres WLTP-hatótávot kínál. A legutóbb tesztelt autó 100%-os töltöttségnél és kellemes tavaszi időjárás mellett 425 kilométeres távolságot ígért. Bár nem kívánunk jövőbe látni, valószínű, hogy a gyakorlati használat során a hatótáv 300-350 kilométer között mozog majd.

Az akkumulátor 428 kilogrammot nyom a mérlegen, és 1,8 tonna fölé növeli a benzines változatban alig több, mint 1,4 tonnás kocsi tömegét.

A maximális töltési teljesítmény elérheti a 110 kW-ot, ami lehetővé teszi, hogy a jármű 10-80%-os töltöttségi szintre mindössze 30 perc alatt feltöltődjön ideális körülmények között. Az AC/DC csatlakozók a jármű orrában, egy kis fedél alatt találhatók, ami nagyon praktikus. Ezen kívül, a BYD modellekkel ellentétben, itt egy extra csomagtartó is rendelkezésre áll elöl, ahol kényelmesen elhelyezhetjük a töltőkábeleket.

Az Omoda 5 lenyűgöző teljesítménye az ötcsillagos EuroNCAP törésteszt során bizonyította, hogy nemcsak a modern dizájn és a kiváló minőség jellemzi, hanem a biztonság terén is kiemelkedő. Ez a tágas és jól felszerelt kínai szabadidő-autó 10 millió forintos alapárral érkezik a piacra, ami számos vásárlót vonzhat. Különösen vonzó lehet ez az ajánlat, amikor a hibrid Suzuki S-Cross, amely kisebb méretekkel, gyengébb teljesítménnyel és elavultabb megjelenéssel bír, már 10,85 millió forintnál kezdődik. Az Omoda 5 tehát nemcsak stílusos, hanem pénztárcabarát alternatívát is kínál a szabadidő-autók kategóriájában.

No persze, ha beérjük kézi váltóval, akkor már 8,25 millió forintból is kijöhet egy lágyhibrid S-Cross, mely egyrészt jelentősen kevesebbet fogyaszt, másrészt megbízhatóság és értéktartás fronton nem vet fel olyan kérdéseket, mint az e tekintetben egyelőre ismeretlen kvalitásokkal bíró, sajnos teljesen hibridmentes kínai jövevény.

Mindenesetre az Omoda 5-re biztosított 7 év, illetve 150 ezer kilométer garancia egyértelműen bizakodásra ad okot. A kéttónusú fényezés felára 140 ezer forint, azt viszont egyelőre nem tudni, hogy ez elektromos kivitel mennyibe fog kerülni.

Az Omoda 5 most debütál, és kezdetben nyolc különböző magyarországi szalonban elérhető. A hivatalos importőr szerepét a Hovány Kft. és a Petrányi Autó Kft. közös vállalkozása, a frissen alapított Genius Automotive Europe tölti be.

Related posts