Banki csalás áldozatává vált, és úgy érzi, hogy nem ő követett el hibát? Varga Mihály öt lépése talán megoldást nyújthat az Ön számára. Vagy lehet, hogy mégsem?


Késlekedve, de annál figyelemfelkeltőbben lépett színre az MNB öt lépése, amelyek célja, hogy a bankok védelmét erősítse a kiberbűnözők támadásaival szemben. Azonban az ügyfelek még mindig ki vannak téve a veszélyeknek, így a kár még mindig reális lehetőség.

A bankpánikhoz közeli állapot következett be, miután az internetes csalások sűrűsége kritikus szintet ért el az MBH ügyfeleinek kárára: néhány hét alatt több százukat fosztották ki, volt, akit több tízmillió forinttal. Az utóbbi időben - még ha európai szinten jól is állunk - Magyarországon is elharapóztak az ilyen csalások, ám ahhoz, hogy az MNB szintet lépjen a védekezésben, az ország második legnagyobb, Mészáros Lőrinc befolyása alatt álló bankjánál tapasztalt tömegesség kellett. No és Orbán Viktor május végi, Vigyázat, ukrán csalók! című videója, amiben az ilyen eseteket ukrán bűnözők nyakába varrja.

Az eszmefuttatásból annyi jogos, hogy a 2020-tól robbant adathalász-manőverek egyik "tűzfészke" valóban ukrajnai volt. Ezzel némiképp sikerült elkenni a dolgot, így az MBH eltolhatja magától a felelősséget, s jórészt az ügyfelek "súlyosan gondatlan" magatartásának tudja be a történteket.

A letakarított számlájú ügyfelek zöme tájékozatlan, kiszolgáltatott, és nem képes kiállni magáért, ám akadnak köztük olyanok, akik harcolnak az igazukért és a pénzükért.

"A csalásmonitoring rendszerük működése komoly kockázatot jelez" - szögezte le panaszlevelében az MBH egyik öntudatos megkopasztottja. A bűnözők ugyanis "beültették" a kártyáját a Google Pay fizetőalkalmazásba, majd - az ő költési szokásaira abszolút nem jellemzően - éjszaka, néhány perces különbséggel, két különböző külföldi illetőségű kriptokereskedő bekapcsolásával eltüntették róla a pénzt.

"A bankkártya-monitoring rendszerének alapvető követelménye, hogy képes legyen észlelni az ügyfél szokásos tranzakciós mintáitól eltérő, gyanús tevékenységeket. Amennyiben a rendszer nem tudja azonosítani és kezelni az ilyen típusú tranzakciókat, akkor nem teljesíti a jogszabályi és szabályozói normákat" - tette hozzá a sértett.

Az MBH azonban azt hangsúlyozza, hogy a kártya aktiválása a vonatkozó szabályoknak megfelelően, a szükséges biztonsági intézkedések (például kétfaktoros azonosítás és egy kis összeg zárolása) betartásával történt. Az ügyfél viszont azt kéri, hogy a bank bocsássa rendelkezésére azt a naplófájlt, amelyből kiderül, hogy pontosan milyen események zajlottak le.

Related posts