Autósok, figyeljetek! Ha kátyú miatt sérült meg az autótok, itt van néhány fontos lépés, amit érdemes követnetek.


A nagy napi hőingással és a visszatérő erős éjszakai fagyokkal járó időjárás hatására az elmúlt egy-másfél hét során újra kátyúk százezrei jelentek meg a hazai közutakon. A következő hónapokban ez fokozott veszélyt jelent az autósok számára. További probléma, hogy ha megtörténik a baj, a veszélyes úthibák okozta káresemények miatti kártérítési igényeknek csupán mintegy felét fogadják el az illetékes útkezelők, írta az Origo.

A gondos dokumentáció és egy évi néhány ezer forintos kátyúbiztosítás jelentősen fokozza a kártérítés lehetőségeit.

- Hívja fel a figyelmet a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) tevékenységeire és céljaira!

A szakértők véleménye alapján a kátyúk okozta sérülések többsége defektet eredményez, és sok esetben a felnit is szükséges helyreállítani. Előfordulhat, hogy a futómű is megsérül, sőt, a legrosszabb forgatókönyvben akár személyi sérülések is bekövetkezhetnek. Mindezeket figyelembe véve, egyetlen kátyúkár akár több millió forintos kiadással is járhat.

Kátyúbiztosítás hiányában az autósoknak a kár bejelentését a megfelelő útkezelő hatóságnál kell intézniük. Lakott területen kívül ez a feladat a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-re hárul, míg lakott területen belül az adott önkormányzat illetékes osztályához kell fordulniuk.

A legtöbb esetben nehéz bizonyítani az ilyen eseteket, gyakran elutasítják a kártérítési igényeket, ennek fő oka, ha nem megfelelően dokumentálták az esetet. Továbbá azt is figyelembe kell venni, hogy az adott útszakaszra vonatkozik-e sebességkorlátozás, amit tábla jelöl, és betartotta-e a sofőr az előírt sebességet, hisz egy esetleges vizsgálat során erre is kitérnek. Ráadásul azok is esélytelenül próbálkoznak, akik úthibára figyelmeztető jelzőtáblával ellátott útszakaszokon szenvednek balesetet. Vagyis az útfenntartó igyekszik levédeni magát, ezért nehéz, de legalábbis körülményes a kártérítési igénynek érvényt szerezni.

Célszerű minél több fényképet készíteni a kátyúról és a sérülésről, ügyelve arra is, hogy a helyszín ezek alapján jól beazonosítható legyen. A fényképek mellett érdemes az esetleges tanúk elérhetőségét is megszerezni, a kártérítés folyósításáig pedig meg kell őrizni a sérült alkatrészeket is. Fontos, hogy az autós maradjon a helyszínen, mert tanúkat vagy hatósági jegyzőkönyvet csak így tud szerezni. Autópályán ugyanakkor lehetőség szerint a legközelebbi biztonságos helyszínen kell megvárni az útellenőrt.

A közelmúltban új szabályok léptek életbe az igazoltatás terén, amelyek minden autósra kihatással vannak.

Related posts