A világ felét sikerült megtéveszteni, és most a közösségi médiák manipulációjának áldozatai vagyunk.

Vajon milyen célt szolgálnak a videóknál látható megtekintések a közösségi médiában, és ha nem ezek után fizetik az alkotókat, akkor mi a valóban fontos érték az interneten?
A mai közösségi média világában a népszerűség és a siker mércéjének sokan a megtekintések számát tekintik, ám ennek a valósághoz való viszonya több szempontból is megkérdőjelezhető. Egy Facebook-lájk nem egyenlő a YouTube-lájkkal, és a TikTok szívecske sem hasonlítható a YouTube feliratkozók számához. A helyzet bonyolult, de mégis egyfajta rendszerességet mutat. A megtekintés fogalma nem egyetemes, nem egységesített, és nem pontosan meghatározott. Az egyes platformok értelmezése határozza meg, hogy mit is tekintenek megtekintésnek, és nyilvánvalóan azt a definíciót alkalmazzák, amely a legszebb számokat produkálja a számukra.
Napjaink legnépszerűbb rövid videós platformjai, a TikTok, az Instagram Reels és a YouTube Shorts egyaránt megtekintésnek veszik, amikor egy videó elindul. Ez azért abszurd, mert ezek a felületek úgy működnek, hogy az ember gördítve a következő tartalomra lép és ott mindig egy másik videót talál, akár meg akarta nézni, akár nem. Azonban a rendszer akkor is megtekintést generál, ha azonnal tovább gördít. A megtekintés magyarul egy olyan szám, amit a platform szeretne, az algoritmus generálja és nincs köze ahhoz, hogy a bejegyzést hány valódi ember nézte meg a valóságban.
Másrészt a reklámozók számára elengedhetetlen, hogy érezzék: a hirdetéseikhez kapcsolódó tartalmak valóban sikeresek. Ezt a kérdést különösen jól szemlélteti a Facebook esete: 2018-ban a közösségi platform egy komoly társas pert kapott a nyakába, mivel a videóik megtekintési statisztikáit agresszíven felfelé torzította. A céljuk az volt, hogy versenyképes alternatívaként lépjenek fel a YouTube-bal szemben, ezért kiderült, hogy a valós adatokat a tényleges érték másfélszeresétől egészen kilencszereséig manipulálták.
A trükk egyszerűsége már más kaliberű csatornákat is megihletett. A Netflix korábban például 70 perc után vette úgy, hogy valaki végignézett egy adott filmet. Ma már két perc után megnézettnek tekintik a filmet, mert ebből már "világos a szándék". Ez utóbbi annyiból jogos, hogy egy 2022-es felmérés szerint a fárasztó műsorválasztás után a nézők 70 százaléka gyorsan elalszik a filmen - úgyhogy tényleg a szándék a fontos. A streamingszolgáltatók ezen túlmenően nem is szívesen adják ki a tényleges nézettségi adataikat, ezeket maguk a filmkészítők sem ismerhetik meg teljesen.
A YouTube platformján a videók megtekintését az első 30 másodperc lejátszása után kezdik el számlálni, ami valószínűleg a történeti fejlődésnek köszönhető. A Shorts esetében viszont a helyzet némileg eltér, és más szabályok alapján működik.
Az a szám, amit a megtekintéseknél látunk, tehát tisztán manipulációs célt szolgál, és ma már nemcsak MrBeast agyrohasztásai forognak körülötte, hanem a politikai közbeszéd, például az amerikai elnökválasztási kampány is.
A lényeges információ, amely valószínűleg nem kerül napvilágra, a tartalom terjedésének dinamizmusa. Ez a mutató, amely a számok nyelvén kifejezve hasonló ahhoz, ami az internet korai időszakától kezdve a virális videók népszerűségének motorjaként működött, a lájkok, kommentek és megosztások összessége. Más szóval, a felhasználói aktivitás által generált "lázgörbe" folyamatosan változik: néha felemelkedik, máskor pedig meredeken csökken.