A világ egyik legnagyobb autógyártójának nyeresége drámai mértékben, 70%-kal csökkent.

Gyenge lett a Stellantis tavalyi éve, a szállítások 12 százalékkal csökkentek a termékkínálat átmeneti hiányosságai, valamint a készletcsökkentési intézkedések immár teljes körűvé válása miatt. Az eladások csökkenése a bevételt is negatívan befolyásolta, hiszen 156,9 milliárd eurós nettó árbevételt jelentett a cég, ami 17 százalékos csökkenés 2023-hoz képest.
A vállalat a profitsoron jelentős visszaesést könyvelhetett el, hiszen a tisztított üzemi eredménye 64 százalékkal 8,6 millió euróra esett vissza. A Jeep, Dodge, Fiat, Chrysler és Peugeot márkákat tömörítő cég 2024-es nettó nyeresége drámaian, 70 százalékkal, 5,5 milliárd euróra csökkent a 2023-as 18,6 milliárd euróról. Az elemzők ezzel szemben 6,4 milliárd eurós éves profitot prognosztizáltak.
A befektetők biztonságérzetének növelése érdekében a Stellantis bejelentette, hogy 2025-re várakozásaik szerint ismét elérik a nyereséges növekedést és a kedvező készpénztermelést.
A vállalat jelenleg aktívan keres új vezérigazgatót, miután Carlos Tavares váratlanul távozott a posztjáról tavaly év végén. A Stellantis bejelentése alapján az utód kinevezésére az év első felében kerül sor. Eddig John Elkann elnök irányítja az ideiglenes végrehajtó bizottságot.
Bár a 2024-es év tele volt kihívásokkal és ellentmondásokkal a vállalat életében, és az elért eredmények nem feleltek meg a kitűzött céljainknak, mégis jelentős stratégiai lépéseket tettünk. Kiemelendő, hogy elindítottuk új multienergetikai platformjaink és termékeink bevezetését, amely 2025-ben folytatódik. Emellett megkezdtük az elektromos járművek akkumulátorainak gyártását közös vállalkozásaink keretein belül, és egy izgalmas partnerséget alakítottunk ki a Leapmotorral.
- fogalmazta meg Elkann. Az ő értelmezése szerint a vállalat "erőteljesen összpontosít" a piaci részesedés növelésére és a pénzügyi mutatók javítására 2025-re.
Az autógyártót, számos versenytársához hasonlóan, több kihívás is sújtotta az elmúlt hónapokban: problémák az észak-amerikai teljesítménnyel, az új autók iránti globális kereslet csökkenése, valamint nehézségek a világ legnagyobb autópiacán, Kínában.
A Stellantis már tavaly szeptemberben profit warningot adott ki, jelezve, hogy 2024 második felében a legtöbb régióban a vártnál alacsonyabb értékesítésre számít. A vállalat akkor közölte, hogy a tisztított üzemi marzsa várhatóan 5,5-7 százalék között alakul 2024-ben, ami jelentős visszaesés a korábbi kétszámjegyű előrejelzéshez képest.
A vállalat milánói tőzsdén jegyzett részvényei az év kezdete óta több mint 7%-os növekedést értek el.
Címlapkép forrása: Stefano Guidi / Getty Images.
A jelen írás nem minősül befektetési tanácsadásnak vagy befektetési ajánlásnak. Részletes jogi információ